tirsdag 19. mai 2009

I gamle dager

Da jeg jobbet som sykepleier i eldreomsorgen for noen år siden, synes jeg noe av det fineste var å høre den eldre fortelle sin livshistorie. Har hatt mange gode samtaler, og det er ikke vanskelig å se for seg livet de levde her i bygda.

Barna gikk til skolen på grusveier i tresko og hjemmestrikket raggsokker, lekekameratene var ofte en stor søskenflokk, bøndene slaktet dyrene selv på gården og tilbredte kjøttet selv, og barna måtte trø til å hjelpe til på gården fra de var små.

Mange kvinner fant sin store kjærlighet og fremtidige mann da de gikk i tjeneste på et gårdsbruk, odelsgutten.

Romantisk og nostalgisk, men tror ikke mange ville levd et slikt liv idag. Gå på utedo om natten, vaske klær i stamp, koke vann på vedovn? Nei,vi trenger å ha det mer praktisk, matlagingen skal gå raskt, klesvask og oppvask skal gå av seg selv, klær skal kjøpes og helst være merkeklær og av riktige farger for hver sesong. Og interiøret likeså, der interiørmagasiner flommer over av flotte interiører som gjør at interiørinteresserte som meg blir inspirert og får stadig lyst på en forandring.

Da er det av og til godt å sette seg ned og minnest de gode fortellinger fra gamle dager!

Anita

1 kommentar:

  1. Hei:)
    Her var det så mange fine bilder. Og vet du. Bildene er så proffe at du må få det fram i teksten at det virkelig er fra hjemmet ditt. (i stua mi har jeg osv...) Jeg trodde en stund det ene der var et katalogbilde, men så kjente jeg meg plutselig igjenn:o)

    Det blir spennede å følge deg videre.
    I morra kjører jeg over fjellet, så nå må jeg komme meg i seng.

    Ha en herlig onsdag:)

    SvarSlett